Našu víziu stať sa školou biodiverzity postupne napĺňame krok za krokom. Dňa 19. 11. 2024 sa nám v spolupráci so zamestnancami Správy CHKO Cerová vrchovina podarila zrealizovať prvá fáza výsadby genofondového sadu Gemerských oskorúš. A ako by to bolo, keby ruku k dielu nepriložili aj naši žiaci. Samotnej výsadbe predchádzalo niekoľkoročné mapovanie vybraných lokalít v okrese Rimavská Sobota, pričom sa doposiaľ podarilo zmapovať približne 120ks oskorúš. Následne sa zamestnanci Správy CHKO Cerová vrchovina zamerali na identifikáciu najvýznamnejších jedincov oskorúš, kde sa hodnotila veľkosť plodov, vek jedinca a celkový zdravotný stav jedinca. Na základe pozorovaní vybrali 14 najvýznamnejších oskorúš, z ktorých sa dnes podarilo vysadiť štyri štepené jedince a tri plané oskoruše, ktoré sa budú štepiť v jarnom období. Pôvod štyroch štepených jedincov je z obcí Veľký Blh, Zacharovce, Neporadza a Hostišovce. V priebehu nasledujúceho roka by sme chceli ukončiť výsadbu a následne sa venovať starostlivosti o jednotlivé stromy. Opäť ďakujeme zamestnancom Správy CHKO Cerová vrchovina za skvelú spoluprácu.

Na začiatok týždňa si žiaci 1.R a 1.S vypočuli zaujímavú prednášku o šikane a kyberšikane, ktorá bola realizovaná Centrom práce s mládežou – SPACE a Ministerstvom vnútra – odborom prevencie kriminality. Prednášku viedla Mgr. Adriana Kurucová, ktorá so žiakmi viedla diskusiu, poukázala na základné znaky šikany a upozornila na chyby v bežnom živote, ktoré môžu viesť k následnej šikane, aj v online priestore. Prednášku na túto tému absolvovali aj žiaci 1.C triedy. Túto prednášku organizovala Knižnica Mateja Hrebendu v spolupráci s Centrom poradenstva a prevencie.

Naša škola SOŠTaAP si každoročne pripomína Európsky týždeň boja proti drogám organizovaním rôznych aktivít. Jednou z nich bola aj beseda zorganizovaná v Knižnici Mateja Hrebendu v Rimavskej Sobote. Akcia pozostávala z dvoch častí, ktoré síce obsahovo nesúviseli, ale ponúkali žiakom prvých ročníkov odborov agromechatronik a informačné a sieťové technológie možnosti aktívneho využitia voľného času. Prvá časť besedy bola venovaná aktivitám, ktoré knižnica ponúka pre širokú verejnosť a hlavne mladým ľuďom. Žiaci sa dozvedeli nielen o histórii knižnice a jej aktivitách, ale mohli si prezrieť jej priestory a čulo diskutovať s pracovníčkou knižnice pani Czankovou. V druhej časti pán Gaál porozprával žiakom zaujímavé príhody, ktoré zažil ako zakladajúci člen Oblastnej speleologickej skupiny Rimavská Sobota pri objavovaní jaskýň. Napriek mnohým objaveným jaskyniam prezradil účastníkom, že stále je čo objavovať, len treba mať záujem.

Opäť mala naša škola príležitosť prezentovať sa a informovať o študijných a učebných odboroch. Dňa 14. novembra 2024 Úrad práce, sociálnych vecí a rodiny v Revúcej organizoval Burzu informácií a tak sa pozvaní žiaci zo základných škôl mohli dozvedieť priamo od učiteľov a žiakov o možnostiach či podmienkach štúdia na SOŠTaAP v Rim. Sobote. Veríme, že im získané informácie pomôžu v rozhodovaní sa pri voľbe budúceho povolania a že sa s niektorými z nich stretneme na našej škole.

20241114 095711

Aj naša škola sa zapojila do podujatia „Bubnovačka – Aby bolo deti lepšie počuť!“ dňa 19. novembra 2024, v čase 10:00 – 11:00. Myšlienka podujatia „Aby bolo deti lepšie počuť“ už po jedenástykrát upozornila na dôležitosť ochrany detí pred násilím a pripomenula potrebu včasnej prevencie v spoločnosti. Hlas detí je dôležitý!

Máme tu 1. štvrťrok, a tak je tu čas na jeho vyhodnotenie. So žiakmi I.R a I.S vyučujúca matematiky na to využila názorovú škálu, ktorá rozvíja kritické myslenie žiakov i pedagógov v čiastkovej zručnosti – SEBAKONTROLA, SEBAREFLEXIA. Priestor pred tabuľou sa rozdelil na tri časti – Úplne súhlasím, Nie som si istý a Úplne nesúhlasím. Žiaci sa postavili pred tabuľu a vyučujúca kládla otázky ohľadom svojho predmetu a v časovom slede – začiatok školského roka a teraz. Žiaci sa po krátkom zamyslení presúvali v priestore. Zaujímavo všetci sledovali, ako sa názory a postoje môžu meniť a nie sú pre všetkých rovnaké. Na záver túto aktivitu spoločne vyhodnotili a žiaci dostali ešte za úlohu zamyslieť sa, kde a kedy došlo u nich k zmenám a čo tieto zmeny spôsobilo. Túto aktivitu je možné pretransformovať aj na sebareflexiu žiakov, ktorá sa týka ich postojov pri príchode na strednú školu a v závere ich štúdia.